Ancki Strandberg

Agnes skada är utredd !!!!!


Det hela började för 6 veckor sedan. Agnes hade varit på lydnadskurs hos Ingela och vi körde programträning i klass 3. Det gick så bra att jag blev sugen på att tävla. Vi anmälde oss till en tävling i Valdemarsvik. När anmälan var klar så hoppade Agnes ner från sängen kom ut i köket och hoppade på 3 ben. Dagen därpå åkte jag med henne till Smådjurskliniken, då hoppade hon fortfarande på 3 ben. Andreas kände igenom henne och kunde inte hitta något. Han trodde att det kunde vara någon muskelbristning. Hon fick Metacam och därefter vila.
 
Två veckor senare beställde jag tid för röngten eftersom hon haltade från och till. Går stelt efter vila, men blir bättre när hon rört på sig en stund. Dom röntgade höfterna som var jättefina. Röntgade hela benet och ner till tårna. Dom hittade ingen där. Men däremot en liten pålagring på korsbenet.
 
Jag väntade ytterligare ett par veckor. Men då jag inte såg någon bättring beställde jag tid hos Marie Söderström på Rehab i Norsholm. Vi var där för 1 1/2 vecka sedan. Hon kände igenom Agnes noggrant men kunde inte hitta något på mjukdelarna. Agnes var lite ovillig när Marie ville hålla upp båda bakbenen. Marie misstänkte att hon kanske har Spondylos. Så hon tyckte att vi skulle röntga hela ryggen. Fick först en tid i tisdags hos en kvinnig veterinär. Men dom ringde återbud och vi skulle få komma idag till Arne.
 
Igår var vi på träning hos Ingela igen. Då tyckte Ingela att vi kunde köra lite kortare inkallningar och rutan på kortare avstånd. Agnes var väldigt het på gröten. Just för att det kan vara lättare för veterinären att se vad som är fel. När vi kom hem hoppade Agnes på 3 ben igen.
 
Jag åkte till Norsholm med Agnes tidigt i morse för att lämna henne där. Det blev en lång väntan på jobbet. Fasen vad tiden kan gå sakta ibland. Vid 4-tiden ringde Arne och berättade om Agnes. Det finns ingen spondylos i ryggen. Kan säga att det var en oerhörd lättnad att höra. Medans jag väntade på vad han skulle säga fortsättningsvis så hann jag tänka - Jag tar vad som helst !!!!! Han hittade ingenting på röntgen mer än den lilla pålagringen på korsbenet. Men han kände igenom henne och kom fram till att Agnes har en inflammation i tårna på bakre vänstra ben. Han gav henne en spruta med smärtstillande för att se om han kunde röra tårna och för att se vilken tå som är inflammerad. Nu ska Agnes få äta kortison i 14 dagar. Stor dos till en början för att trappa ner efter 3 dagar.
 
Om 14 dagar ska jag få träffa Marie på Rehab och Veterinären Arne för att se hur det har läkt och vad vi ska göra härnest.
 
Vi hade tur som fick Arne idag. Hade det varit någon annan veterinär så är jag ganska säker på att man inte hade hittat felet. Då hade dom bara gjort en röntgen och inte gått vidare. Arne gav sig inte utan han kollade igenom Agnes fast Marie redan hade gjort det. Agnes visade igenting när Marie kände igenom henne.
 
Jag hade anmält till en tävling på lördag på Söderköping BK. Men det blir inget av med det. Utan nu blir det lugnt och sansat ett ta framöver.
 
Men jag är så lycklig att det inte var Spondylos. Det här kan vi ta lätt som en plätt. Det blir troligtvis Rehab efter dessa 14 dagar med simträning för Agnes för att stärka musklerna runt om tårna.
 
 
 
 
Annelie

Åhhh vad skönt att höra, nu är det bara att ta det lugnt och sen fortsätta med rehab. Så underbart att få ett svar! KRAM

Anonym

Vilken "resa", gläds med dig att ovisshetens tid är förbi och av två onda ting så valde Agnes den "minst" onda. Nu börjar en rehabliteringsresa till en frisk, glad, pigg, rolig.......framtid med Agnes! Bamsekram på dig Ancki som stått på dig för att gå till botten med Agnes smärta! Lova att ge Lilla Pärlan en mysig puss på nosen från oss!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress