Ancki Strandberg

Planering i träningen med Aya
 
 
Aya har passerat 15 månader. Peppar, peppar ta i trä..... Aya har fortfarande inte kommit in i någon slyngelålder. Jag kommer ihåg att Agnes hade den värsta perioden när hon var lite drygt 1 år och det höll på ganska länge. Aya är faktiskt ganska lydig. En vecka har gått sen Ina fick komma tillbaka till sin flock. Under tiden hon var hos oss så har jag inte tränat Aya lika mycket och Bosse är den som tagit hand om dom alla tre när jag har jobbat eller varit på sjukhuset. Han har låtit dom springa och inte haft lika mycket lydnad på dom. Under den här veckan har jag hunnit checka av att Aya kan föra sig som innan Ina kom. Att gå jaktfot verkar t o m vara lite roligare nu när vi gör det på småstigarna i Abborreberg. I torsdags var vi hos AnnCharlotte för få lite tips och hjälp i träningen. Aya fick markeringar som hon tog kanon. Sen linjetaget och därefter ett sök där AC sköt ett par skott. Jag har ju sett på senare tid att Aya haft någon slags skräckjagad förstjusning med skott. Hon klarar ett par skott men när hon inte riktigt vet vad som ska göras så börjar hon att klättra på mig. Jag satte Aya och gick själv iväg och sköt ett skott i sökområdet. Då kom Aya springades till mig. Så nu ska vi träna på stadga och skott i lugn och ro.

Idag gjorde jag som så att jag satte Aya och gick iväg och la en kanindummy bland högt gräs och sköt av ett skott. Gick tillbaka till Aya som satt stadigt och skickade henne att hämta dummyn. Det var inga problem alls. Så nu ska jag variera med många skott ibland, inga skott eller 1 bara ett skott.

På promenaden i Abborreberg så la jag ut ett stort sök till Aya och Agnes. Första gången som dom får jobba sida vid sida. Aya var jätteduktig som hämtade in 2 minidummysar i början av söket och en stor långt bort, klarade av att sitta och titta på när Agnes jobbade.

Jag tror att jag kommit på vad det kan bero på. Jag har ju märkt när vi tränat stadga ihop med andra att det går jättebra tills det blir lite för rörigt. Te x när jag börjar gå omkring lite för fort och hon inte hinner se vart jag tar vägen så vill hon gärna komma till mig. När jag lägger ut stort sök och hon inte ser vart jag tar vägen etc.

När det gäller skott så ska jag bara ta det lugnt i början. Det ska bara vara hon och jag. Sen får vi skott hos AC. Dags att hitta på lite saker som stärker hennes självförtroende. Hon är väldigt nyfiken och orädd men lite väl beroende av mig. Men ihop med Ina var hon väldigt stark och nästan lite kaxig !!!!! Kanske har jag satt Aya på plats "lite för mycket" !!!!

 
En galen Aya
 
En flygande Aya
 
En sprallig och glad Aya
 
Här tar vi det lite lugnt.... Det är halt !!!!
 
Bolltokiga Agnes

 
Agnes galenpanna !!!!

 
Här kommer vi !!!!!!!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress