Ancki Strandberg

Träning i medvind
Nu tycker jag att det mesta rullar på av bara farten när det gäller träning !!!! I sommar har det varit "hotspots" som satt käppar i hjulet för träning och vattenarbete. Men nu känns det som vi är på G !!!!! Agnes tycker att det är superskoj med lydnad så vi tränar 1-2 gånger i veckan. Ju mer sällan vi kör desto mer taggad är hon. Jag tänker inte längre hålla på och finslipa på detaljer för det blir inte mycket bättre än så här. Det jag har med mig i tanken är att vi ska ha kul. Om vi ska anmäla oss till någon tävling så ska det bara vara för att vi ska ha roligt !!!! Vi får se hur det blir i höst..... Om vi fortfarande har turen med oss att det inte händer något.
 
Med Aya går det också framåt !!!!! Det som sitter bäst är jaktfot och inkallning !!!! Detta tränar vi i princip varje dag på småstigar i skogen, ner mot vatten, sitta still en stund och vända om !!!!! Det jag är mest glad över är att Aya fungerar så bra i vardagen och att hon är så duktig på att lyda. Hon har aldrig sprungit fram till någon främmande människa. Inte heller okända hundar. Peppar, peppar... Bara till Ester (en jaktgolden) då hon var valp och till Älva på appellplan, men där fick hon ingen utdelning då Älva var så duktig och låg kvar. När vi träffat Annelie och Sky så har Aya varit på väg till dom vid ett flertal gånger då jag blåst inkallningssignal och hon har vänt om direkt. På jobbet är hon så lugn att dom undrar om jag ger henne sömnmedel. Det enda som jag kan tycka är lite jobbigt med henne är att hon kan vara ganska burdus mot Agnes. När Bosse eller jag sitter i soffan så kan hon hoppa upp på oss med hela sin tyngd.... Hon väger inte som en fjäder längre.... Det är tur att hon är så charmig och go !!!!!!
 
I söndags började tävlingslydnadskursen hos Ingela. Ingela ville se läggande och ställande under gång och hoppet. Det gick förvånansvärt bra med tanke på den lilla lydnaden vi tränat under sommaren. Hoppet var kanon förutom att hon kommer med så hög fart i ingången. Det gör hon även vid inkallning. Men nu fick vi tips om hur vi ska få till det. Vi fick också kommendering i fritt följ. Det var bara för att träna på att någon går med och pratar och det brydde sig inte Aya om alls. Men däremot har vi massor att träna i det momentet.

 
För ett par helger sen var vi i Sörjön och tittade på jaktprov med elithundar. Lite miljöträning med skott, bekanta sig med gås som börjar bli allt vanligare på jaktprov. En tur ner till vattnet för fika och sen få bada lite !!!!!

 
Annelie fixade en kanin till oss så det testade vi dagen därpå i Drömgruvan.

 
Det fixade Aya som hon inte gjort annat !!!!!
 
 
 
Aya ute på en simtur !!!!!
 
 
Agnes fick också simma för första gången sen hon hade sina "hotspots" och tyvärr så kom det tillbaka. Denna gång på magen. Det försvann snabbt då jag klippte ner allt hår direkt och hade koll. Nu vet jag att hon är känslig så nu blir det tyvärr inget mer bad denna säsong !!!!

 
Lite bilder från dagens träning med Annelie och Sky vid Glotternsjöarna.

 
 
- När får jag gå Matte ????
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress