Ancki Strandberg

Lydnad och jaktinternat
Innan Bosse och jag for till Kap Verde så var Agnes och jag med på en tävlingslydnadsträning som Ingela ordnat. Vi var totalt 25 stycken som startade från klass 1 - ELIT. När det var vår tur i klass 2 för dold platsläggning blev det lite hastigt. Agnes var lite i gasen och låg kvar, men det kändes lite olustigt. Jag tror hon låg och skaka lite. Och när det var vår tur var hon också taggad. Här kommer dagens protokoll:

Platsläggning 9 Nos, tramp, rullar

Fritt följ 8 Fin sträcka, ss halt, släpper, slarv v halt, fin helt om, fin höger marsch, fin v marsch, släpper, fin språng marsch, ss avslut

Läggande 8 Fin framföring, dk ner, trampar ner, fint avslut.

Inkallning med ställande 5 Bra tempo, dåligt stopp, fint avslut

Rutan 9,5 Nos

Apportering 6 Förare lyfter fötter, Fint ut, bra tag, fint in, står, avslut, tugg

Hopp över hinder 7,5 Nos, extra kommando, studsig, ss avslut

Fjärrdirigering 0 Fint ner, Förare går ej långt, extra kommando, häng sitt

Helhetsintryck 9 Lite tittig

Summa 142,5 poäng

Hon var ovanligt taggad och hon ville absolut inte gå av plan. Hon streta och ville tillbaka. Jag är nöjd då vi fick 10 poäng mer än förra gången. Hoppet kan hon bättre, men det var ovant med agilityhinder. Rutan är jag jättenöjd med. Fjärren skulle jag hoppat om det var en off. tävling. Start är det dags för debut i 2:an.



Sen åkte Bosse och jag till Kap Verde för att fira Bosses födelsedag. Agnes fick bo hos Kicki och Lennart i Skärblacka. Och Frida fick bo hos familjen Ahlberg på Lönö. Båda har haft det riktigt bra när vi var borta. Det var första gången som Agnes sov över själv hos Kicki och Lennart. När jag fick höra att det gått jättebra första natten kunde jag koppla av och njuta av vår semester som varit helt underbar.


Sen blev det hårdkörning när vi kom hem. När vi åkte till Lönö för att hämta Frida så var Agnes med och då tog vi chansen att kasta några markeringar med skott. Först var Bosse synlig och sen sköt han då hon inte kunde se, men hon kunde se apporten. Det gick jättebra.

Onsdag och fredag kurs hos Ingela. På fredagen fick vi prova på att ha förbundna ögon vid fritt följ. Spännande och lite läskigt. Sen hade vi fritt följ alla 6 ekipage samtidigt. Det var jättenyttigt. Då skötte sig Agnes riktigt bra. En annorlunda och rolig träning. Jag fick också hjälp med att få Agnes längre ut i hoppet och med fjärrdirigeringen.


På lördagen och söndagen var vi på jaktinternat i Sörjön som Goldenklubben anordnat. Instruktörer var Karina Sellén och Håkan Johanzon från Sörmlands hundskola. Jag och Frida var med i Risebo med samma instruktörer för 6 år sedan så jag visste att dom är bra.

På lördagen började vi med teori. Där vi bl a gick igenom dom 4 viktiga hörnstenarna. Sen gick vi ut för att träna stadga och lydnad. Agnes upptäckte att det fanns vatten en bit nedanför vår hage och det hade hon koll på och därför klarade hon alla störningar med dummysar. Sen satt Håkan ett harskinn i snöre som for förbi 10 dm från tassarna. Sen fick alla hundar sitta bredvid varandra och vi gick på andra sidan om snöret när haren for förbi mellan oss. Alla 10 hundarna satt kvar. Mycket imponerad!!! Sen var det dags för lunch. Anneli Svensson hade lagat biffar, potatis och sås. Jättegott och jättelyxigt!


På eftermiddagen fick vi träna på att gå på linje som en walk-up när det kastades markeringar. Agnes var jätteduktig i början. Men när en del hundar fick hämta apporten då blev det lite för mycket och hon knallade vid ett par tillfällen. Jag skällde på henne, men hon hann att ta den i alla fall och då ville hon inte komma in med den. Tänkte att nu har vi stött på ett problem som vi hade för väldigt länge sen. Och att nu får vi jobba på det en tid framöver. Fast det är ju bra att man stöter på problem när man har chansen att få hjälp med dom. Jag stannade inte kvar med dom andra för vi skulle ut och fira Bosse på kvällen. Det var skönt att få tänka på något annat en stund och få sova i sin egen säng.


På söndagen samlades vi 08:30. Vi tränade dirigering där Håkan kastade och gömde apporter och tennisbollar vid fyra vita pinnar som stod 30 meter från varandra i en kvadrat. Sen fick vi gå på linje mellan dessa målpunker och sen börja skicka hundarna. Tränade på att vända om och visa med handen var apporterna fanns. Sen skickade vi en hund i taget med dirigering och apporterna låg dolda vid varje pinne så att dom skulle använda sin näsa. Under tiden fick vi träna stadga, fotgående och passivitet.


På eftermiddagen fick ett par hundar vara med och visa hur man lär in stoppsignal. Och ett par hundar fick vara med på närsök och hur man lär in det steg för steg. Dagen avslutades med att alla fick gå på jaktstig med markeringar som kastades. Idag skötte sig Agnes riktigt bra. Hon knallade inte någon gång och när hon fick hämta apporter gjorde hon det bra och kom in med dom till mig. Jag har lärt mig massor på dessa två dagar. Verktyg som jag kan plocka fram när jag stöter på problem.

Bilderna nedan är tagna av Annelie Karlsson


Nu ska vi ut och gå på linje....



Här tränar vi stadga.



Äntligen är det Agnes tur...



Agnes hittade en dold tennisboll. Kan det vara därför hon inte ville komma in med den till sin matte....



Eller var det konkurrensen bland alla andra hundar...


Här har vi hela gänget !!!! Det var en fantastiskt lärorik helg. Vi hade tur med vädret och fick jättegod mat. Med andra ord TOPPEN !!!!

Jag ser fram emot påsk då vi ska åka till Agnes uppfödare Cathrine och träna apportering tillsammans med några andra valpköpare. Då ska vi träna på det som vi har problem med. Bl a stadga vid vatten, skott och kanske vilthantering. Jag är så glad att hon engagerar sig i sina valpköpare.
Ewa&Fannie&Wiktor

WOOOOOW, så mycket roligt ni har varit med om! Även om jag vet en hel del så är det så roligt att få läsa om era "äventyr" och njuta av dina fina bilder. Snart blir lilla Söt-Frida vår igen:-)! Carpe Diem Ancki! Kram och med en förhoppning om att vi ses i helgen!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress