Ancki Strandberg

Agnes artros är försämrad

Jag har känt på mig att Agnes inte mår riktigt bra sedan 1-2 månader tillbaka. Ibland har hon tappat ena bakbenet, det har kommit små pip då och då och hon är seg på promenader och hon har inte haft samma glädje i träningen som tidigare. Men det är mest i fria följet som jag märker det. Hon har varit loj och det är inte likt henne. Så jag har medvetet inte tränat lika ofta längre. Men igår träffade vi Johanna och Thina på bruksan i Norrköping. Först hade vi lite firande för Ester och Baccus som fyllde 3 år. Annelie och Anncharlotte där en stund och fika. Agnes fick köra alla momenten i eliten utom inkallningen. Fria följet gjorde hon med glädje. Några sneda sättanden. Men mycket bra position och attityd !!!! Följande moment gjorde hon också med bravur !!!! Knallade på hoppet !!!! Men det ser jag som positivt !!!!! Jag hittar på lite galna saker emellanåt som gör att hon blir peppad och lite galen hon med och det gillar jag !!!!!! Rutan, dirigeringen och vittringen så bra !!!!!

Det är 2 1/2 år sedan som Agnes hoppade på 3 ben. Efter en del veterinärsbesök så fick vi till slut reda på att hon har artros i korsryggen samt tåledsartros på baktassarna. Under den vintern simmade vi ett par gånger i veckan och det blev mycket bättre. Hon har fått ha strumpor på sig när det varit mer än 7 minusgrader och det har fungerat bra. Jag tänker alltid på vad det är för underlag där hon ska springa etc. Tränar väldigt sällan på hoppet.
 
Idag åkte vi till Norsholm igen för att träffa Louise och ta nya röntgenbilder. Det visade att tåledsartrosen på baktassarna har förvärrats jämfört med förra gången det togs röntgenbilder. Även artrosen i korsryggen har blivit lite sämre. Hon har dessutom utvecklat spondyloser mellan ländkota 1 till ländkota 3. Nu ska hon behandlas med Metacam under 2 veckor och se om det hjälper och sen ska vi kontakta rehab !!!!!!
 
Det kom väl inte som en chock men jag är ändå ledsen att hon inte mår bra. Man är så van att se henne pigg och glad så det blev så stor förändring på kort tid. Men nu ska jag göra allt för att hon inte ska lida !!!!! Vi måste få ner henne i vikt, ca 3 kg. Det känns inte så roligt att hålla på med lydnadsträningen just nu måste jag säga. Hade ju tänkt att anmäla henne på lydnadstävling och känna av lite var vi står. Jag vet inte om det är slut för alltid med tävlingar för hennes del.

Bilden är tagen av Annelie på Markgärdet !!!!
 


 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress