Ancki Strandberg

Aktiviteter under hösten
Kreta och Santorini

Första veckan i september åkte vi med Andy, Hanna, Thias, Annika, dom 4 barnbarnen, svåger och svägerska till Kreta. Därifrån åkte vi med Svåger och Svägerska till Santorini över 2 dagar. En helt fantastisk resa.




Santorini är den vackraste av alla öar i Grekland.



Det blev en överraskning för oss alla när vi kom fram till det förbokade lilla familjehotellet i Firostafani. Vi hade en varsin studio och en gemensam backyard med en otrolig utsikt över Caldera och Greklands skärgård.



Vi hyrde bil 1 1/2 dag då vi första dagen besökte Oia.



Frida och Agnes hade det fantastiskt bra hos familjen Ahlberg på Lönö medans vi var på semester.



Efter ett par veckor var det Ewa och Björn tur att åka till Malta. Härligt tyckte vi som fick rå om Wiktor en vecka. Melie tyckte om att sova över hos oss en natt så att "vi fick varsin hund".





Höstcup i Gårdeby.

Den 15 oktober hade Lena och Annelie ordnat med workingtest. Annelie med Martin, Ewa med Wiktor och Thina med Bella fick köra först, medan lag 2 bestående av Lena, Linda och jag fick agera domare och funktionärer.



Första rutan bestod av ett synligt linjetag och en markering. Där fick vi ihop 11 poäng. Vid ruta 2 fick man välja på en vattenmarkering eller en landmarkering längs med vattnet en bit upp. Jag valde landmarkering eftersom Agnes löpte och dels för att hon behöver denna utmaning att inte gå till vattnet. Jag sa till henne på skarpen när hon tittade ut mot vattnet innan markeringen. Jag tog hellre en 0:a där. Jag blev väldigt glad när hon sprang ut och tog markeringen och kom direkt in till mig med den. Där fick vi ändå 6 poäng. Ruta 3 började med ett långt fotgående utan koppel och därefter ett närsök med 4 små minidummysar där hunden skulle hämta in en. Där fick fick 8 poäng av 10 för fotgåendet och en 0:a för närsöket. Hon gjorde en massa andra saker. Ruta 4 var en markering ca 40 m ut vid en björk och sedan la vi ett dolt linjetag på samma ställe. Här fick vi 6 poäng för markeringen och 2 för det dolda linjetaget. Här är jag inte alls nöjd. Ruta 5 bestod av två enkelmarkeringar. Först en ca 40 meter ut. När de nkommit in vände man helt om och fick ytterligare en 20 m bort. Här fick vi 6 på ena markeringen och 8 på den andra. Sammanlagt 47 poäng. Nu vet jag att vi behöver åka iväg och testa nya marker då jag vet att Agnes kan så himla bra på hemmatrakterna.



Agnes fick följa med på en söndagspromenad runt Igelsjön där hon fick apportera.


En lyxhelg med apportering- och lydnadsträning hos Cathrine i Småland

Förra helgen åkte Agnes och jag tidigt lördag morgon till Sävsjö för att vara med på apporteringsträning med Cathrine och några av hennes valpköpare och ett par till. Vi höll på mellan 10-14. Vi började med vanligt sök. Agnes skötte sig bra. Men hon behöver träna mer på att gå ut på djupet. Sen blev det markeringar i en sluttning. Det var inte så lätt för någon av dom. Sen ville jag träna på att Agnes ska titta framåt när det kommer markering så jag fick hjälp av Åsa som kastade 3 markeringar på raken.


Ett gäng glada gyllenemixare - Åsa med Wilda, Anette med Geisha och Ulrika med Emser.

Sen fick jag lite privat träning med Cathrine vid vattnet vid slottsruinen. Agnes fick ett par linjetag precis vid vattnet. Det gjorde hon perfekt. Vi tränade närsök och stoppsignal och inkallning. Många bra tips fick jag där. Agnes fick inte bada alls och jag tyckte hon skötte sig jättebra. Åkte sen till vandrarhemmet för att duscha. Sen åkte vi hem till Cathrine där jag blev bjuden på älggryta med egenodlad potatis. Supergott !!! Pratade en hel del förstårs innan vi åkte till vandrarhemmet.

Söndag morgon åkte vi till Vetlanda BK där Cathrine dök upp 10:30. Då hade jag hunnit värma upp Agnes lite. Vi började med fjärren som vi har stora problem med. Hon visade med lilla Twix hur hon börjar träningen och hur hon gör stegvis. Sen körde vi en hel del med Agnes med blandat resultat. Men vi jobbar vidare med det. Sen körde vi programträning som gav oss följande poäng:

Platsläggning 10
Fritt följ 8,5 Sakta sättande i första sväng och sista sväng. stöter i. Dålig språng marsh.
Läggande 7.5 Lite sakta läggande. Sätter sig upp innan kommendering.
Inkallning med ställande 0/10. (Tjuvstart), annars kanon. Här hade vi svårt att avgöra om det var en tjuvstart...
Rutan 6,5 Många dk, står ej med alla 4 tassar i rutan
Apportering 6,5 Tugg, bra upptag, bra tempo ss
Hopp över hinder 10 Jättefint, attityd, snyggt
Fjärrdirigering 0    Ligger säkert
Helhetsintryck 9,5 Härlig attityd, pigg och glad, tycker det är skitroligt.

Summa: 155 poäng. Jag är väldigt nöjd med fria följet då hon ganska ofta ligger för långt fram. Språng marsch beror på mig då jag inte är helt frisk i mitt knä. Läggande har vi inte tränat så mycket på under sista tiden. Dags att fräscha upp det igen. Inkallning med ställandet - Supernöjd. Dock ska vi träna på att hon inte får komma så fort jag rör på munen. Rutan - Här har vi fått problem eftersom det har varit Agnes 10-poängare länge. Där ska vi nog ta en liten träning från grunden igen. Apportering - Inte nöjd. Så snett brukar hon inte sitta som hon gjorde idag!!! Hopp över hinder - Supernöjd. Fjärren - Det är bara att traggla på....
Cathrine gav mig en massa tips och råd och visade med sina hundar hur hon brukar göra. Hon körde några moment i elitlydnaden med Sarek. Jättekul att se. När klockan var tre skulle det börja en kurs där så vi åkte hem till Cathrine och fortsatte minst 1 timme till. Då tränade vi på metallen. Cathrine tragglade med Agnes en bra stund och sen tog hon den till slut. När hon gjort det två gånger så slutade vi. Tränade lite på fjärren och hoppet innan vi gick in i värmen så jag blev bjuden på hamburgare. Åkte hem vid 19 tiden. Jag satt i bilen med ett leende på läpparna och ett pirr i magen över allt som vi varit med om i helgen. Helt fantastiskt. Jag har aldrig fått så mycket hjälp på så kort tid förut. Det gäller bara att försöka komma ihåg allt.



Cathrine med Saga (tror jag)



Syrran Sarek vid apport med dirigering i elit. Cathrine har ett 1:a pris i Elit med både Saga och Sarek. Dom är så himla duktiga !!!!!!!

När jag i onsdags tränade på SBK så tog Agnes metallapporten i munnen och satt still tills jag tog den. Vilket framsteg. TACK Cathrine !!!!! Agnes lär i alla fall aldrig "bolla" med den apporten !!! Tyvärr så fick Agnes någon skada under träningen i höger framben när hon fick springa efter bollen. Så jag ska ringa veterinären imorgon. Hon haltar från och till sen dess.
Det har varit ett antal besök hos veterinären sista tiden. Frida fick öroninflammation och sen fick hon också hälta för en tid sedan och fick ta några röntgenbilder. Det visade sig att hon hade en fraktur på ena bogen och har gått i koppel i 6 veckor. Nu får hon gå lös när hon är uppvärmd.



Agnes och jag har haft den stora förmånen att få träna för AnnCharlotte Bengtsson vid ett par tillfällen tillsammans med B-M Svejd och Veronica. Det har också gett en del aha upplevelser och en del nya tips på hur vi kan variera träningen. Det är lätt att man fastnar vid det man redan kan. Vi hoppas på att hinna med något mer träningspass innan snön kommer.

För övrigt tränar vi fortfarande hos Ingela nästan varje onsdag. Hon ger oss så mycket peppning och vi lär oss något varje gång. Det blev ingen träning av viltspår med eftersöksgruppen eller apportering den här helgen för att jag måste ta det lite lugnt med Agnes. Men idag har vi tränat på SBK med Ewa och Wiktor.
Haja Martell

Härlig blogg!! Längtar till sommaren när alla skall träffas igen.. Känns lite långt med detta vatten mellan..

Kram Harriet o Herkules

Ewa&Fannie&Wiktor

Vilken underbar Bild-Roman! Du kan inte komma undan med att blogga enbart 4ggr/år (vår-sommar-höst och -vinter) utan nu önskar jag tätare mellan bloggandet med alla dina superfina bilder!

Vilken lycka att ha en sådan engagerad uppfödare........ vilken kvalitetshelg.

Ses på onsdag! Kram

Annelie

Vilken härlig helg ni fick hos Catrine, super bra med en massa bra tips.

Hoppas att tjejerna håller sig "krya" nu så ni hinner med en himla massa innan snön kommer!

Kram

Catherine

TACK själv för en superhärlig helg!!!! Var så kul o träffa er och kunna hjälpa er! Ni är superduktiga och vilka framsteg ni gör hela tiden!!!!!!!! Var så kul o få rå om er lite! Härligt med metallen!!!! Tålamod och lugn så kommer man långt :D Är så kul o ge er tips o ideer och se att dom fungerar så bra! JAg själv lär mig otroligt mycket på sånt! Så jag lärde mig lika mycket som ni lärde er :D



Underbara bilder!



Sarek på bägge bilderna ;) :D



Till våren kommer jag upp till er så kör vi en till runda :D

sköt om er KRAMAR Catherine



Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress